Protejează-ți afacerea și încheie cu angajații clauza de neconcurență!

clauza de neconcurenta

Una dintre masurile pe care un antreprenor le poate lua pentru protejarea afacerii si valorilor acesteia este aceea de a negocia si incheia cu angajatii cheie clauze de neconcurenta

Prin aceasta clauza de neconcurenta angajatul se obliga ca, pe durata contractului individual de munca, sa nu presteze, in interesul propriu sau al unui tert, o activitate care se afla in concurenta cu cea prestata la angajatorul sau.

In schimbul acestei obligatii de neconcurenta, angajatorul se obliga sa plateasca angajatului sau o indemnizatie  de neconcurenta lunara, pe toata perioada de neconcurenta.

Clauza de neconcurenta trebuie negociata de catre cele doua parti si poate fi incheiata atat la incheierea contractului individual de munca cat si pe parcursul acestuia.

Pentru siguranta, recomand ca angajatorul sa analizeze importanta pozitiilor pe care le are in societate si sa determine care dintre angajati vor deveni sau sunt angajati cheie. Spre ex. cei care cunosc procese tehnologice, preturi, metodologii de lucru, liste de clienti si preturi, furnizori, etc, directorul general, directorii de departamente si chiar si unii angajati fara functii de conducere, dar care sunt foarte importanti, iar plecarea lor la concurenta ar determina pierderea unui avantaj competitiv.

De asemenea, recomand sa se incheie clauza de neconcurenta la incheierea contractului individual de munca deoarece, ulterior, angajatul poate refuza incheierea unui astfel de clauze fara ca angajatorul sa aibe posibilitatea de a-l constrange.

Pentru a fi valabila, clauza de neconcurenta trebuie sa fie incheiata in scris si sa specifice in concret activitatile interzise, cuantumul indemnizatiei de neconcurenta, perioada de neconcurenta, tertii in favoarea carora se interzice prestarea activitatii, aria geografica unde angajatul poate fi in reala competitie cu angajatorul sau.

In cazul in care angajatul, la incetarea contractului de munca, nu plateste indemnizatia de neconcurenta, atunci angajatul are posibilitatea de a alege intre a solicita plata indemnizatiei de neconcurenta si de a lucra pentru concurentii fostului angajator.

Contacteaza-ne ca sa afli mai multe despre cum poti sa-ti protejezi in mod legal afacerea!


6 lucruri pe care trebuie sa le cunosti la divort pentru a obtine custodia copilului


In primul rand as dori sa spun cateva cuvinte referitoare la cuvantul „custodie„. Acest cuvant nu este caracteristic dreptului roman. El provine din dreptul anglo-saxon si a fost promovat in special de industria cinematografica americana atat de bogata in cazuri judiciare care implica divortul si incredintarea copilului minor unuia dintre parinti, unul dintre cele mai cunoscute fiind Kramer vs. Kramer, castigatorul a 5 premii Oscar in anul 1980.

In limbajul juridic din Romania, cuvantul si notiunea de custodie se refera in special la lucruri si mai putin la persoane.

Cuvantul vine din latinescul custodia  care insemna paza, santinela, garda.

In dreptul roman, termenul echivalent al custodiei, prin care un copil era dat in ingrijirea, cresterea si educarea unui dintre cei doi parinti divortati a fost acela de incredintare.

In momentul de fata, in reglementarea adusa de Noul Cod Civil, institutia se numeste exercitarea autoritatii parintesti.

Asadar, fie ca ne referim la custodie, fie ca ne referim la incredintare sau la exercitarea autoritatii parintesti ne vom referi, in general, la acelasi lucru si, pentru usurinta exprimarii si intelegerii vom folosi in continuare in mod preponderent cuvantul mai popular si anume custodie.

1. Nu se poate obtine custodia copilului decat daca parintii divorteaza

Ca sa se stabileasca custodia copilului trebuie ca parintii sai sa divorteze. Nu se poate stabili custodia copilului in timpul casatoriei. De altfel, cu ocazia solutionarii cererii de divort, instanta se va pronunta si asupra custodiei copiilor minori.

2. Dupa divort, regula este aceea a custodiei comune a parintilor asupra copilului minor.

Custodia comuna inseamna ca parintii hotarasc impreuna asupra aspectelor care-l privesc pe copilul lor minor. In situatia in care acestia nu se inteleg asupra unui sau mai multor aspecte, atunci va decide instanta de judecata avand in vedere in mod special interesul superior al copilului.

3. Se poate obtine custodia exclusiva numai pentru motive temeinice.

Parintii divortati, prin acord, pot stabili ca exercitarea custodiei sa fie facuta numai de catre unul dintre ei. In cazul in care parintii divortati nu se inteleg asupra custodiei copilului, atunci va hotari instanta de judecata.

Aceasta poate stabili custodia comuna sau, numai pentru motive temeinice, custodia exclusiva. Nu este obligatoriu ca mama sa obtina custodia copilului doar prin prisma calitatii sale de mama, aceasta fiind o discriminare fata de tatal copilului minor. 

Criteriile pe care instanta de judecata le va avea in vedere atunci cand va stabili custodia exclusiva vor fi: interesul superior al copilului, concluziile raportului de ancheta psiho-sociala si dorinta copilului.

4. In mod cu totul exceptional, instanta poate decide plasamentul copilului la o ruda sau la o alta familie ori persoana sau intr-o instituţie de ocrotire.

Acestea exercita drepturile si indatoririle care revin parintilor cu privire la persoana copilului.

5. Stabilirea locuintei copilului dupa divortul parintilor sai

Parintii stabilesc de comun acord locuinta copilului lor minor dupa ce acestia vor divorta.

In cazul in care acestia nu se inteleg asupra locuintei copilului atunci tot instanta de judecata va stabili ca locuinta copilului sa fie la parintele cu care locuieste in mod statornic.

6. Parintele separat de copilul sau are dreptul de a avea legaturi personale cu acesta.

Este evident ca orice parinte are dreptul de a avea legaturi personale cu copilul sau mai ales in situatia in care copilul este separat de aceasta.

Cei doi parinti pot stabili prin acord modul in care se exercita acest drept, respectiv programul de vizitarea copilului la domiciliul sau, luarea copilului de la domiciliul sau si gazduirea pe o perioada determinata, plecarea cu copilul in vacante, excursii, transmiterea de informatii cu privire la copil, etc.

In cazul in care parintii nu se inteleg asupra acestui mod de a se stabili legaturi personale cu copilul, instanta de judecata  va decide asupra acestui aspect si va tine cont si de dorinta copilului pe care il va asculta.

7. Parintii divortati ai copilului stabilesc impreuna asupra contributiei fiecaruia la cheltuielile de crestere, invatatura si educare a copilului

Instanta de judecata stabileste, in cazul dezacordui asupra acestui aspect, contributia fiecarui parinte la cheltuielile de crestere, invatatura si educare a copilului.

Instanta trebuie sa respecte cotele maximale stabilite de lege.

Contributia poate fi exercitata in natura ( alimente, imbracaminte, incaltaminte, rechizite scolare, abonamente, etc) sau in numerar.

8. Toate masurile care privesc copilul, respectiv stabilirea custodiei, a legaturilor personale, a contributiei la cheltuielile de crestere pot fi modificate daca imprejurarile in care acestea au fost luate s-au schimbat. 

Astfel, de exemplu, daca nevoile copilului s-au micsorat, venitul parintelui s-a modificat, motivele temeinice pentru care instanta a stabilit custodia exclusiva au disparut atunci instanta poate fi sesizata si poate modifica in mod corespunzator aceste masuri.

In concluzie, obtinerea custodiei exclusive a copilului minor este o sarcina dificila si necesita o consultare si o analiza aprofundata a cazului impreuna cu avocatul dumneavoastra. Fiecare caz are specificul sau si recomanda o atentie deosebita in tratarea sa de catre un specialist in dreptul familiei.

=============

Cristi Sava este avocat si poate reprezenta interesele la toate instantele din Romania, inclusiv la Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei.

El poate fi contactat prin e-mail la adresa: cristi.sava[at]sava-lawfirm.ro 

Photo by Johann Walter Bantzon Unsplash

Protejarea secretelor comerciale

Aproape toate firmele de succes se bazeaza pe secrete comerciale. 


Uneori aceste secrete sunt constientizate, alteori nu.

Atunci cand cei care detin secretele le constientizeaza, sunt interesati sa pastreze aceste secrete comerciale ferite de ochii celorlalti si mai ales fata de concurenta o perioada cat mai lunga de timp.

Altfel, avantajele lor se vor pierde si succesul afacerii este in pericol. 

Drept urmare, preventia este regula de aur când trebuie sa va protejati secretele comerciale.

Secrete comerciale sunt considerate acele informații fără caracter public, care au valoare comercială și care sunt protejată de măsuri de confidențialitate.

Spre deosebire de marci, brevete sau drepturi de autor secretele comerciale nu sunt aduse la cunostinta publicului.

Pot fi secrete comerciale, de exemplu pentru o pizzerie cu livrare la domiciliu: bazele de date cu clientii firmei, costurile de productie, preturile de achizitie a materiilor prime, lista furnizorilor, retete de  produse, salariile si recompensele angajatilor.

Dar ceea este important si acesta este primul pas in protejarea secretelor comerciale este identificarea acestora de catre detinatorul lor.

Va puteți proteja secretele comerciale numai atunci cand le cunoasteti, cand stiti ca acestea va confera avantaje fata de concurenta.

Aceste secrete comerciale trebuie protejate pentru a nu ajunge la cunostinta publicului si mai ales la cunostinta concurentei.

Legislatia din Romania protejeaza secretele comerciale. 

Pentru a beneficia de protectia legii trebuie sa luati masuri pentru ca secretele sa nu ajunga la cunostinta publicului. De obicei, firmele își pierd secretele comerciale, deoarece nu au luat masuri în legătură cu păstrarea informațiilor secrete. 

Aceste masuri pot fi: masuri fizice, masuri tehnice si masuri juridice.

Masurile fizice inseamna, spre exemplu, tinerea inscrisurilor care consemneaza  preturi, salarii, calcule economice incuiate intr-un fiset in biroul dumneavoastra. Daca neglijati aceste inscrisuri si acestea sunt lasate intr-un loc in care pot fi citite de oricine (pe biroul secretarei, de exemplu), atunci secretele comerciale nu mai se bucura de protectia legala.

Masurile tehnice se refera la solutii prin care, spre exemplu,  datele tinute pe un server si care constituie secrete comerciale sa nu poata fi accesate de oricine din firma dumneavoastra, ci numai de acele persoane care lucreaza cu acestea in atributiile de serviciu. Astfel de masuri pot fi si parolarea calculatoarelor, a fisierelor, a bazelor de date, etc.

Dar cele mai bune si eficiente masuri sunt considerate cele juridice. Secretele comerciale, asa cum am arata mai sus, ajung si la cunostinta angajatilor. 

De aceea, este foarte util ca angajatii si colaboratorii sa semneze contracte prin care se obliga sa nu dezvăluie și sa pastreze confidențialitatea. 

Astfel de clauze trebuie inserate in contractele cu furnizorii si clientii care au acces la secretele comerciale.

Contactati-ne si avocatii nostri va vor ajuta sa va pastrati secrete comerciale!


Photo by Peter Forsteron Unsplash

Raspunderea civila a personalului medical (I)

oaqk7qqnh_c-patrick-tomassoSfarsitul anului 2016 si inceputul anului 2017 au fost marcate de 2 evenimente legislative importante pentru legislatia in domeniul medical.

Un prim eveniment a fost acela al completarii si modificarii Normelor Metodologice
de aplicare a Titlului XVI intitulat “Raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice” din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

Un al doilea eveniment este intrarea in vigoare in ianuarie 2017 a noului Statut al Colegiul Medicilor din Romania precum si a noului Cod de deontologie medicala al Colegiului Medicilor din Romania.

Sunt doua evenimente importante care influenteaza activitatea medicului si care, in opinia mea, au fost foarte putin facute cunoscute medicilor.

Si daca despre completarea Normelor Metodologice de aplicare a Titlului XVI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii referitor la Raspunderea personalului medical tot s-a mai scris cate ceva de catre media, pentru ca jurnalistii se puteau lega de cuvantul malpraxis care, trebuie sa recunoastem, starneste emotie, aparitia si aplicarea Statutului si Codul de deontologie din 2016 nu au fost facute cunoscute medicilor asa cum se impunea.

Este regretabil ca, in cadrul Colegiului Medicilor din Romania, nu s-a gasit nimeni sa trimita un e-mail membrilor sai si sa spuna: vedeti ca au aparut acte normative noi care va influenteaza activitatea. Cititi-le si adaptati-va activitatea in mod corespunzator!

De fapt, la momentul in care scriu aceste randuri, Statutul si Codul de deontologie adoptate in 2016 si intrate in vigoare in 2017, nici macar nu apar la sectiunea “Legislatie” pe site-ul cmr.ro sau pe site-ul cmb.ro! Probabil ca nici pe site-urile colegiilor judetene.

Poate aceasta observatie va fi auzita sau vazuta si de CMR si de CMB si de fiecare colegiu judetean in parte.

Din capul locului ma simt dator sa va avertizez ca acest articol reprezinta opinia mea in urma lecturarii primului act normativ, Normele metodologice de aplicare a Titlului XVI din Legea nr. 95/2006.

Fac acest lucuru cu prioritate deoarece aceste Norme au si aplicabilitate imediata si o importanta influenta pentru activitatea medicului in ceea ce priveste raspunderea sa pentru malpraxis medical.

Celelelate doua acte normative (Statutul si Codul de deontologie) vor fi analizate in articole viitoare, in masura timpului disponibil.

1. O prima modificare a Normelor Metodologice de aplicare a Titlului XVI din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii referitor la Raspunderea personalului medical a fost structurarea Normelor metodologice.

In varianta adoptata in 2007 aceastea aveau 6 Capitole.

In varianta noua, Normele au 7 Capitole prin introducerea unui nou capitol, capitolul I1, cuprinzând articolul 51

Noul capitol nu are un text nou, continutul sau fiind preluat din vechiul Capitol I.

Asadar modificarea a fost realizata doar la nivel de structura, nu si la continut. Astfel, s-a separat Capitolul I – Raspunderea civila a personalului medical de Capitolul I1 Răspunderea civilă a furnizorilor de servicii medicale, materiale sanitare, aparatura, dispozitive medicale si medicamente.

2. O alta modificare a fost aceea a art. 7. Modificarea adusa este la nivel de corelare a numerotarii articolelor. Legea nr. 95/2006 a suferit ulterior anului 2007 o renumerotare a articolelor si referirile art. 7 din Norme nu se mai refereau la personalul medical. Prin aceasta modificare s-au corelat textele juridice in discutie.

3. O modificare importanta este aceea a art. 8 referitor la acordul scris al pacientului.

Primele 2 alineate nu au suferit modificari.

Dupa aceste doua alineate au fost introduse 5 alineate noi prin care se reglementeaza de la cine se obtine acordul scris in cazuri speciale.

(3) În cazul pacientului minor, acordul scris se va obţine de la părinte ori de la reprezentantul legal sau, în lipsa acestora, de la ruda cea mai apropiată. Prin rudă cea mai apropiată în sensul prezentului alineat se înţelege rudele majore care însoţesc pacientul minor, până la al patrulea grad inclusiv.

Referitor la aceste texte trebuie sa fac precizarea ca rudele cele mai apropiate sunt, in ordine:
– grad 2: frate sau sora majori, bunici,
– grad 3: unchi, matusa, strabunic,
– grad 4: var primar, unchiul mare( fratele bunicului)

(4) În cazul pacientului major lipsit de discernământ (conform deciziei comisiei de expertiza medico-legala psihiatrica), acordul scris se va obţine de la reprezentantul legal desemnat.

Textul nu comporta discutii majore in cazul in care pacientul a fost declarat fara discernamant de o comisie de expertiza medico-legala psihiatrica si a fost desemnat un reprezentant legal.

Ce se intampla insa, in situatia in care pacientul nu a fost declarat fara discernamant de o comisie de expertiza medico-legala psihiatrica si/sau nu a fost desemnat un reprezentant legal.

In acest caz, daca nu pune în pericol, in mod ireversibil, sanatatea sau viata pacientului, respectiv nu exista o urgenta medicala, se va astepta realizarea acestor chestiuni administrative.

In cazul in care intarzierea in acordarea ingrijirilor pune în pericol, in mod ireversibil, sanatatea sau viata pacientului, atunci acordul va fi exprimat de sotia/sotul sau ruda majora cea mai apropiata.

(5) În cazul pacientului major cu care medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa nu poate comunica în mod eficient, din pricina condiţiei medicale a pacientului la momentul la care este necesară exprimarea consimţământului, acordul scris se poate obţine de la soţul/soţia sau ruda majoră cea mai apropiată a pacientului. Prin ruda cea mai apropiată se înţelege, în ordine, părintele, descendentul, rudele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv.

Acest text “acordul scris se poate obţine de la soţul/soţia sau ruda majoră cea mai apropiată a pacientului”, prin lipsa stabilirii unei ordini in exprimarea consimtamantului, poate starni in practica situatii juridice dificile, de conflict.

Textul stabileste ca acordul scris se poate obtine de la sot/sotie sau ruda majoră cea mai apropiată a pacientului.

Interpretarea textului conduce la un drept egal al exprimarii acordului atat al sotului/sotie cat si ale rudei majore cea mai apropiata.

Ce se intampla in situatia in care intre sotul/sotia pacientului si ruda majoră cea mai apropiată a pacientului exista o disputa asupra exprimarii acordului scris?

Cine are dreptul prioritar de exprimare a acordului?

Legea speciala nu stabileste o prioritate in acest sens.

Poate medicul sa stabileasca cine are acest drept?

In opinia mea, medicul nu are dreptul sa stabileasca cine are acest drept de exprimare a acordului.

Cine poate sa stabileasca cine are acest drept?

In cazul unui conflict intre sotie si parintii pacientului (spre exemplificare) cu privire la acordarea in ceea ce priveste exprimarea acordului, instanta de judecata – intr-o procedura rapida- poate stabili care este interesul superior al pacientului.

Stiu, o sa spuneti… pacientul este in stare grava ca de aceea este necesar acordul imediat al altor persoane. Intervalul de timp până la decizia instantei de judecata ar pune în pericol in mod ireversibil sanatatea si chiar viata pacientului.

Iata ce situatie poate fi generata de un singur cuvant folosit necorespunzator sau, mai exact, lipsa claritatii unui act normativ!!

(6) Pacientului care nu poate semna din pricina unei infirmităţi i se va solicita exprimarea verbală a consimţământului pentru actul medical, medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa urmând să facă o menţiune în acest sens pe formularul de consimţământ informat.

Pacientului care nu ştie carte sau nu vede i se va citi cu voce tare textul acordului, va fi întrebat dacă acesta reprezintă voinţa sa, medicul/asistentul medical urmând să facă o menţiune în acest sens pe formularul de consimţământ informat.
   
(7) Acordul pacientului informat se exprimă în scris, prin completarea formularului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

Acest ultim alineat aduce o noutate: un formular de exprimare a acordului pacientului informat.

Daca pana acum exprimarea acordului pacientului informat se facea prin semnarea de catre acesta a unor formulare redactate de catre personalului medical sau de catre furnizorul de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice, respectandu-se mai mult sau mai putin cerintele legale sau prin semnarea de catre pacient in foaia de observatie sau, si mai rau, exprimarea acordului pacientului informat se facea oral, la acest moment exista un formular tipizat elaborat de Ministerul Sanatatii care contine prevederi in acord cu legislatia specifica in domeniu.

Din punctul meu de vedere, avand in vedere si experienta dobandita in procese ca avocat specializat in malpraxis medical, formularul specificat nu este de natura sa apere medicul in mod complet de acuzatiile de malpraxis.

M-am asteptat ca acestui document de lucru, sa-i fie acordata o atentie si preocupare mult mai mari avand in vedere importanta sa majora in activitatea medicului.

Ma angajez ca intr-un articol viitor sa va dezvalui motivele pentru care eu consider ca formularul specificat nu este de natura sa apere medicul in mod total de acuzatiile de malpraxis.

In orice caz, formularul de exprimare a acordului pacientului informat , in forma prezentata de catre Ministerul Sanatatii, este un instrument util medicului si un bun punct de plecare in documentarea relatiei pe care medicul o stabileste cu pacientul sau.

O alta modificare a fost aceea a alin. (1) din art. Art. 9.

În cazurile în care pacientul este lipsit de discernământ, iar medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa nu pot contacta reprezentantul legal, soţul/soţia sau ruda majoră cea mai apropiată, datorită situaţiei de urgenţă, şi nu se poate solicita nici autorizarea autorităţii tutelare, deoarece intervalul de timp până la exprimarea acordului ar pune în pericol, în mod ireversibil, sănătatea şi viaţa pacientului, persoana care a acordat îngrijirea va întocmi un raport scris ce va fi păstrat la foaia de observaţie a pacientului, prin completarea formularului Raport privind asistenţa medicală acordată în situaţii de urgenţă, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice

Am marcat in textul de mai sus adaugirile facute prin noua reglementare. Noutatile sunt introducerea necesitatii contactarii sotului/sotiei si a precizarii ca ruda cea mai apropiata trebuie sa fie majora.

De asemenea, Ministerul Sanatatii a elaborat un formular al raportului privind asistenta medicala acordata in situatii de urgenta pe care persoana, care a acordat ingrijirea pacientulul, trebuie sa-l completeze.

In final, as dori sa va reamintesc ca atat acordul scris cat si orice alt document incheiat, inclusiv raportul privind asistenta medicala acordata in situatii de urgenta, constituie anexa la documentatia de evidenta primara.

In niciun caz acordul pacientului informat nu trebuie va sa lipseasca din dosarul pacientului dumneavoastra.

Daca aveti opinii, intrebari sau precizari, nu uitati ca le puteti face prin comentariile adresate acestui articol sau adresandu-mi emailuri la adresa specificata la Contact.

Foto: https://unsplash.com/@impatrickt; Patrick Tomasso

5 sfaturi pentru a va recupera creantele mai repede si in cuantum cat mai mare

1. Incheiati contracte securizate!

Cand incheiati contractul inserati cat mai multe garantii in ceea ce priveste plata.

Includeti penalitati pentru neplata creantelor la termenul scadent. Adaugati garantii contractuale pentru executarea obligatiilor de plata a creantelor. Sfatuiti-va cu un avocat atunci cand incheiati un contract important. Nu semnati forma de contract propusa de partener fara sa o analizati cu un avocat specializat in contractele de afaceri. Propuneti propriile modele de contracte pe care le-ati redactat impreuna cu avocatul dumneavoastra!